Kép
Hírek:
-A MAGNUM ezentúl új, jelentősen továbbfejlesztett szoftverrel működik. Részletek és videók a MAGNUM témánál és a videógalériában.

-A fórum frissítésre került a legújabb verzióra.
-Az új regisztrációk aktiválása a továbbiakban e-mailen keresztül történik, mivel új, igen hatékony spammerszűrőt kapott a fórum. Ez a regisztráló adatait a stopforumspam.com számára elküldi ellenőrzésre.
-Fontosabb fórum újdonságok: Postimage gyors képfeltöltés hozzászólásnál, Youtube galéria (Videos, fenn), közösségi megosztás.

Numizmatika

Avatar
kanbagoly
Tábornok
Tábornok
Hozzászólások: 686
Csatlakozott: 2015. június 29., hétfő 15:54
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: kanbagoly » 2020. május 19., kedd 9:01

Nem akarom elvenni az azonosítás sikerélményét. Majd a többieknek a végén megmutatom ha egyáltalán van rá igény. Ezért csak az uralkodó nevét emelem ki, és mellé rajzolom pár variációját. Ha megvannak az alapok nem sokkal nehezebbek, mint a Mátyás utáni máriás dénárok. Ezek is egykaptafára készültek:
xy.jpg
xy.jpg (42.59 KiB) Megtekintve 1294 alkalommal


"A nagy világon e kivűl
Nincsen számodra hely;
Áldjon vagy verjen sors keze;
Itt élned, halnod kell."

Avatar
kanbagoly
Tábornok
Tábornok
Hozzászólások: 686
Csatlakozott: 2015. június 29., hétfő 15:54
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: kanbagoly » 2020. május 20., szerda 14:23

Csak a közel 100 megtekintés miatt folytatom, amiből arra következtettem, hogy van akit valóban érdekel az érme feloldása: "szultán Szülejman sah bin Szelim khan" magyarul "szultán Szülejmán sah Szelim kán fia". Szelim uralkodói címeinek sorolása lehet eltérő-többkevesebb variációval, de a mellékelt párhuzam érme nagyon hasonló, így valószínűnek tartom, hogy ez a szöveg volt a kopott érmén is eredetileg. Elméletileg 926-os évszámmal lett verve ami európai időszámítás szerint 1519. dec. 23-tól 1520. dec. 11-ig jelöli az évet. Ugyanezzel az évszámmal még Szulejmán apja vagyis elődje I. Szelim is veretett akcsékat így az évszám amúgy is kevés lett volna önmagában. Az évszám a pontos datáláshoz is kevés, mert a kisebb műhelyekben (kisegítő, katonai, ideiglenes, szükség- vagy zsoldverdékben), ahol jobbára „másoló vésnökök” dolgoztak, amikor a nagytömegű verés sürgős volt, változatlan verőtövekkel dolgoztak: ilyenkor a trónralépés éve került a pénzekre. Így Szulejmán akcséit is egészen 1566-ig verték a 926-os (1520-as) évszámmal.
süleyman1.jpg
süleyman1.jpg (32.3 KiB) Megtekintve 1197 alkalommal
süleyman2.jpg
süleyman2.jpg (89.67 KiB) Megtekintve 1195 alkalommal
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára kanbagoly 2020. május 20., szerda 15:25-kor.


"A nagy világon e kivűl
Nincsen számodra hely;
Áldjon vagy verjen sors keze;
Itt élned, halnod kell."

Avatar
András76
Őrnagy
Őrnagy
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2017. június 14., szerda 10:57
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: András76 » 2020. május 20., szerda 15:17

kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 14:23
Csak a közel 100 megtekintés miatt folytatom, amiből arra következtettem, hogy van akit valóban érdekel az érme feloldása: "szultán Szülejman sah bin Szelim khan" magyarul "szultán Szülejmán sah Szelim kán fia". Szelim uralkodói címeinek sorolása lehet eltérő-többkevesebb variációval, de a mellékelt párhuzam érme nagyon hasonló, így valószínűnek tartom, hogy ez a szöveg volt a kopott érmén is eredetileg. Elméletileg 926-os évszámmal lett verve ami európai időszámítás szerint 1519. dec. 23-tól 1520. dec. 11-ig jelöli az évet. Ugyanezzel az évszámmal még Szulejmán apja vagyis elődje I. Szelim is veretett akcsékat így az évszám amúgy is kevés lett volna önmagában.

süleyman1.jpg

süleyman2.jpg
Szép volt ! (*) 5



Avatar
kanbagoly
Tábornok
Tábornok
Hozzászólások: 686
Csatlakozott: 2015. június 29., hétfő 15:54
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: kanbagoly » 2020. május 20., szerda 15:34

András76 írta:
2020. május 20., szerda 15:17
kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 14:23
Csak a közel 100 megtekintés miatt folytatom, amiből arra következtettem, hogy van akit valóban érdekel az érme feloldása: "szultán Szülejman sah bin Szelim khan" magyarul "szultán Szülejmán sah Szelim kán fia". Szelim uralkodói címeinek sorolása lehet eltérő-többkevesebb variációval, de a mellékelt párhuzam érme nagyon hasonló, így valószínűnek tartom, hogy ez a szöveg volt a kopott érmén is eredetileg. Elméletileg 926-os évszámmal lett verve ami európai időszámítás szerint 1519. dec. 23-tól 1520. dec. 11-ig jelöli az évet. Ugyanezzel az évszámmal még Szulejmán apja vagyis elődje I. Szelim is veretett akcsékat így az évszám amúgy is kevés lett volna önmagában.

süleyman1.jpg

süleyman2.jpg
Szép volt ! (*) 5
Köszönöm :D kicsit még bővítettem. Felénk viszonylag gyakori az akcse és mivel nem nagyon van régész aki vágja is az arab pénzeket, így muszáj volt beleásnom magam. Mert bár nemvagyok gyűjtő a kíváncsiság az hajt engem is!

Szulejmán akcséihoz érdekességkép az évszámok az érméin 926-973-ig (1565-ig) szerepelnek, de ismert Csanicse verdében készült 922-es ami valószínűleg vésnöki számhibából adódik, ami arra vezethető vissza, hogy az arab kettes a hatosnak tükörképe. A kratovai verde mint alább írtam végig ontotta a zsoldakcsékat, de utána néztem Szulejmán akcséit csak a 926-os évszámmal.


"A nagy világon e kivűl
Nincsen számodra hely;
Áldjon vagy verjen sors keze;
Itt élned, halnod kell."

Avatar
yoember
Őrnagy
Őrnagy
Hozzászólások: 184
Csatlakozott: 2015. június 27., szombat 11:40
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: yoember » 2020. május 20., szerda 21:25

Na, ez érdekes volt. Amúgy az évszámot hol lehet látni? Az írásjegyek alapján arab számokat kerestem, sikertelenül.
kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 14:23
Csak a közel 100 megtekintés miatt folytatom, amiből arra következtettem, hogy van akit valóban érdekel az érme feloldása: "szultán Szülejman sah bin Szelim khan" magyarul "szultán Szülejmán sah Szelim kán fia"...



Avatar
András76
Őrnagy
Őrnagy
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2017. június 14., szerda 10:57
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: András76 » 2020. május 20., szerda 21:45

Gondolom a szultán nevéből adódik a kor( mint évszám)...
yoember írta:
2020. május 20., szerda 21:25
Na, ez érdekes volt. Amúgy az évszámot hol lehet látni? Az írásjegyek alapján arab számokat kerestem, sikertelenül.
kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 14:23
Csak a közel 100 megtekintés miatt folytatom, amiből arra következtettem, hogy van akit valóban érdekel az érme feloldása: "szultán Szülejman sah bin Szelim khan" magyarul "szultán Szülejmán sah Szelim kán fia"...



Avatar
kanbagoly
Tábornok
Tábornok
Hozzászólások: 686
Csatlakozott: 2015. június 29., hétfő 15:54
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: kanbagoly » 2020. május 20., szerda 22:14

András76 írta:
2020. május 20., szerda 21:45
Gondolom a szultán nevéből adódik a kor( mint évszám)...
yoember írta:
2020. május 20., szerda 21:25
Na, ez érdekes volt. Amúgy az évszámot hol lehet látni? Az írásjegyek alapján arab számokat kerestem, sikertelenül.
kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 14:23
Csak a közel 100 megtekintés miatt folytatom, amiből arra következtettem, hogy van akit valóban érdekel az érme feloldása: "szultán Szülejman sah bin Szelim khan" magyarul "szultán Szülejmán sah Szelim kán fia"...
Az évszám sajnos lelógott a lapkáról valószínűleg már a verésnél. Ez jellemző verdehiba a török zsoldakcséknél, mikor elkezdenek egyre kisebb lapkákra verni nem fér rá a teljes éremkép. Az évszám a szultán nevéből és a verdéből következtethető ki, mert ebben a verdében csak ezzel az évszámmal vertek 1520-tól egészen 1565-ig végig Szulejmán neve alatt akcsékat.

Az XY itt természetesen Kratova, csak lusta voltam kiírni :)
1.jpg
1.jpg (35.2 KiB) Megtekintve 1127 alkalommal
Egy szintén Kratovában vert akcse rajza amin rajta az évszám. A verdéhez tartozó ékezetszerű pontok nincsenek szabályhoz kötve. Oda tették ahol hely volt. Ha nem volt hely akár el is hagyták őket. Néha az is nehezíti az olvasásukat, hogy a helyszűke miatt egyszerűen egymásba érnek, keresztezik egymást vagy épp fedik egymást az írásjelek. Plusz a vésnökök között (a hivatalos verdékben!) voltak írástudatlanok is és előfordult, hogy annyira leegyszerűsítették a másolt szöveget, hogy a végén már csak nyomokban hasonlított az eredeti érmére. Hatalmas sereget kellett ellátni zsolddal és nem foglalkoztak ilyen apróságokkal. Rengeteg volt a hibásan kibocsátott akcse. Viszont a nagyobb címleteket szigorúan ellenőrizték.
2.jpg
2.jpg (11.32 KiB) Megtekintve 1127 alkalommal
Csatolmányok
3.jpg
3.jpg (12.4 KiB) Megtekintve 1119 alkalommal
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára kanbagoly 2020. május 20., szerda 23:05-kor.


"A nagy világon e kivűl
Nincsen számodra hely;
Áldjon vagy verjen sors keze;
Itt élned, halnod kell."

Avatar
András76
Őrnagy
Őrnagy
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2017. június 14., szerda 10:57
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: András76 » 2020. május 20., szerda 22:57

kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 22:14
András76 írta:
2020. május 20., szerda 21:45
Gondolom a szultán nevéből adódik a kor( mint évszám)...
yoember írta:
2020. május 20., szerda 21:25
Na, ez érdekes volt. Amúgy az évszámot hol lehet látni? Az írásjegyek alapján arab számokat kerestem, sikertelenül.
kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 14:23
Csak a közel 100 megtekintés miatt folytatom, amiből arra következtettem, hogy van akit valóban érdekel az érme feloldása: "szultán Szülejman sah bin Szelim khan" magyarul "szultán Szülejmán sah Szelim kán fia"...
Az évszám sajnos lelógott a lapkáról valószínűleg már a verésnél. Ez jellemző verdehiba a török zsoldakcséknél, mikor elkezdenek egyre kisebb lapkákra verni nem fér rá a teljes éremkép. Az évszám a szultán nevéből és a verdéből következtethető ki, mert ebben a verdében csak ezzel az évszámmal vertek 1520-tól egészen 1565-ig végig Szulejmán neve alatt akcsékat.

Az XY itt természetesen Kratova, csak lusta voltam kiírni :)

1.jpg

Egy szintén Kratovában vert akcse rajza amin rajta az évszám. A verdéhez tartozó ékezetszerű pontok nincsenek szabályhoz kötve. Oda tették ahol hely volt. Ha nem volt hely akár el is hagyták őket. Néha az is nehezíti az olvasásukat, hogy a helyszűke miatt egyszerűen egymásba érnek, keresztezik egymást vagy épp fedik egymást az írásjelek. Plusz a vésnökök között (a hivatalos verdékben!) voltak írástudatlanok is és előfordult, hogy annyira leegyszerűsítették a másolt szöveget, hogy a végén már csak nyomokban hasonlított az eredeti érmére. Hatalmas sereget kellett ellátni zsolddal és nem foglalkoztak ilyen apróságokkal. Rengeteg volt a hibásan kibocsátott akcse. Viszont a nagyobb címleteket szigorúan ellenőrizték.

2.jpg

Ui: most nézem ez a rajz is jó példa arra, hogy fedik egymást az írásjelek. A verdéhez tartozó pontok a felső sorokba kerültek és kicsit torlódott az egész szöveg:

3.jpg
:roll: ...még a kk érmék terén is gyerekcipöbe járok, ez meg nekem egyenesen kínai(akarom mondani nagyon arab) :shock:
Na de sebaj, majd ezt is megtanuljuk.......idövel !



Avatar
kanbagoly
Tábornok
Tábornok
Hozzászólások: 686
Csatlakozott: 2015. június 29., hétfő 15:54
Status: Offline

Re: Numizmatika

Hozzászólás Szerző: kanbagoly » 2020. május 20., szerda 23:14

András76 írta:
2020. május 20., szerda 22:57
kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 22:14
András76 írta:
2020. május 20., szerda 21:45
Gondolom a szultán nevéből adódik a kor( mint évszám)...
yoember írta:
2020. május 20., szerda 21:25
Na, ez érdekes volt. Amúgy az évszámot hol lehet látni? Az írásjegyek alapján arab számokat kerestem, sikertelenül.
kanbagoly írta:
2020. május 20., szerda 14:23
Csak a közel 100 megtekintés miatt folytatom, amiből arra következtettem, hogy van akit valóban érdekel az érme feloldása: "szultán Szülejman sah bin Szelim khan" magyarul "szultán Szülejmán sah Szelim kán fia"...
Az évszám sajnos lelógott a lapkáról valószínűleg már a verésnél. Ez jellemző verdehiba a török zsoldakcséknél, mikor elkezdenek egyre kisebb lapkákra verni nem fér rá a teljes éremkép. Az évszám a szultán nevéből és a verdéből következtethető ki, mert ebben a verdében csak ezzel az évszámmal vertek 1520-tól egészen 1565-ig végig Szulejmán neve alatt akcsékat.

Az XY itt természetesen Kratova, csak lusta voltam kiírni :)

1.jpg

Egy szintén Kratovában vert akcse rajza amin rajta az évszám. A verdéhez tartozó ékezetszerű pontok nincsenek szabályhoz kötve. Oda tették ahol hely volt. Ha nem volt hely akár el is hagyták őket. Néha az is nehezíti az olvasásukat, hogy a helyszűke miatt egyszerűen egymásba érnek, keresztezik egymást vagy épp fedik egymást az írásjelek. Plusz a vésnökök között (a hivatalos verdékben!) voltak írástudatlanok is és előfordult, hogy annyira leegyszerűsítették a másolt szöveget, hogy a végén már csak nyomokban hasonlított az eredeti érmére. Hatalmas sereget kellett ellátni zsolddal és nem foglalkoztak ilyen apróságokkal. Rengeteg volt a hibásan kibocsátott akcse. Viszont a nagyobb címleteket szigorúan ellenőrizték.

2.jpg

Ui: most nézem ez a rajz is jó példa arra, hogy fedik egymást az írásjelek. A verdéhez tartozó pontok a felső sorokba kerültek és kicsit torlódott az egész szöveg:

3.jpg
:roll: ...még a kk érmék terén is gyerekcipöbe járok, ez meg nekem egyenesen kínai(akarom mondani nagyon arab) :shock:
Na de sebaj, majd ezt is megtanuljuk.......idövel !
Annyira nem vészes, mint amilyennek látszik. Ismerni kell a verdék arab nevét és a szultánokét. A többi sablonszöveg, mint pld. "tartson örökké birodalma" vagy hogy "győzelme legyen döntő" vagy "Allah tartsa örökké szultánságát". Ezzel szinte az összes szultán hátlapi alapszövegét le is írtam.


"A nagy világon e kivűl
Nincsen számodra hely;
Áldjon vagy verjen sors keze;
Itt élned, halnod kell."

Válasz küldése Előző témaKövetkező téma