
Hírek:
- Rövidített MAGNUM beállítási útmutató: Útmutató
- Új Facebook-csoport: Metaldetector.hu
- Új, 36x28 cm-es keresőfej a Cobra és Cobra XT fémkeresőkhöz
- Négy videó Cobra XT témában: https://www.youtube.com/@Feri69/videos
- Néha átmenetileg fel kell függeszteni az automatikus azonnali regisztrálást, mivel a fórumot és a honlapot többször érte már támadás, pl. kamu nickek sorozatos regisztrálásával. Ilyenkor is működik a regiszráció, de meg kell várni az admin jóváhagyást.
- A fórum levelezőrendszere újra működik. Újra lehet a továbbiakban e-mailt küldeni egymásnak. Ehhez az illető nickjére kell kattintani, majd a megjelenő listában az e-mail küldésére. A levelezőrendszer elküldi az e-mailt, amihez válaszcímként a küldőnek az itt megadott e-mail címét is mellékeli.
-A fórum és honlap adatátvitele titkosított, ezért a teljes webcím ezentúl nem http-vel, hanem https-sel kezdődik. Ezért a fórum még biztonságosabb lett.
-Az új regisztrációk a továbbiakban azonnal aktívak és azonnal be is lehet lépni a fórumba a megadott nicknévvel és jelszóval.
- Rövidített MAGNUM beállítási útmutató: Útmutató
- Új Facebook-csoport: Metaldetector.hu
- Új, 36x28 cm-es keresőfej a Cobra és Cobra XT fémkeresőkhöz
- Négy videó Cobra XT témában: https://www.youtube.com/@Feri69/videos
- Néha átmenetileg fel kell függeszteni az automatikus azonnali regisztrálást, mivel a fórumot és a honlapot többször érte már támadás, pl. kamu nickek sorozatos regisztrálásával. Ilyenkor is működik a regiszráció, de meg kell várni az admin jóváhagyást.
- A fórum levelezőrendszere újra működik. Újra lehet a továbbiakban e-mailt küldeni egymásnak. Ehhez az illető nickjére kell kattintani, majd a megjelenő listában az e-mail küldésére. A levelezőrendszer elküldi az e-mailt, amihez válaszcímként a küldőnek az itt megadott e-mail címét is mellékeli.
-A fórum és honlap adatátvitele titkosított, ezért a teljes webcím ezentúl nem http-vel, hanem https-sel kezdődik. Ezért a fórum még biztonságosabb lett.
-Az új regisztrációk a továbbiakban azonnal aktívak és azonnal be is lehet lépni a fórumba a megadott nicknévvel és jelszóval.
Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
- Goldfinger
- Hadnagy
- Hozzászólások: 59
- Csatlakozott: 2016. február 10., szerda 20:02
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Magyar falu közelében zuhant le a legendás gép, méterekkel a föld alatt bukkantak a roncsaira
https://promotions.hu/tortenelem-tudoma ... -vadaszgep
https://promotions.hu/tortenelem-tudoma ... -vadaszgep
- Korben Dallas
- Őrmester
- Hozzászólások: 37
- Csatlakozott: 2017. március 13., hétfő 10:58
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Másik cikk ugyanebben a témában. Fémkeresőt is használtakMe-109 írta: ↑2024. december 18., szerda 14:45Magyar falu közelében zuhant le a legendás gép, méterekkel a föld alatt bukkantak a roncsaira
https://promotions.hu/tortenelem-tudoma ... -vadaszgep
https://honvedelem.hu/magazin/repulo-mu ... -alol.html

-
- Lengető
- Hozzászólások: 5
- Csatlakozott: 2025. február 4., kedd 12:45
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Jó oldal de akadozik. Az admin nyilván ezért kér segítséget. De pont az a szöveg nem látszik valamiért.
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Sziasztok.
Újabb repülőgéproncs darabok. Állítólag egy kétmotoros, csillagmotorral épített gép kényszerleszállt és égett el a helyszínen. Hátha valaki tud segíteni.

Újabb repülőgéproncs darabok. Állítólag egy kétmotoros, csillagmotorral épített gép kényszerleszállt és égett el a helyszínen. Hátha valaki tud segíteni.

Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Próbáltam már, valamiért nem tudtam fotót feltölteni.Pasubio írta: ↑2025. február 7., péntek 15:37Tedd fel a roncsra ( https://roncskutatas.com/ )
Ott megmondják neked a pilóta nevét is.
Üdv P
De majd kérek segítséget. Mindenesetre köszönöm.
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Kedves Csoporttagok! Tisztelettel kérdezem a haditechnikában nálam jártasabb tagokat, hogy származhat-e elméletileg ez a heveder darab egy B-24-es repülőgépről???






Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Szia. Akár származhat onnan is. De ilyen hevedertagokat találtam az egykori hajdúböszörményi reptér területén. Ott a bombázás után P-51-es Mustangok géppuskázták a földön álló gépeket. Töltényhüvelyt és lövedékeket is találtam.
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Köszönöm szépen! Csak elméletileg érdekelt a dolog. A környékünkön 1945-ben lezuhant egy B-24-es, és elvileg arról származik ez a darab, de bizonyítani nem tudom.
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Ez egy .50-es (12,7 mm) M2 Browning géppuska heveder darabja. A Liberator-ban akár 10 is lehetett belóle.
Üdv P
Üdv P
- Feri
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 507
- Csatlakozott: 2015. június 26., péntek 18:41
- Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
"Sziasztok!
Elindult a Magyar Roncskutató Egyesület hivatalos Facebook oldala. Érdekes fényképek és videók várják a roncskutatás iránt érdeklődőket."
https://www.facebook.com/MagyarRoncskutatoEgyesulet
roncskutatok.hu
Elindult a Magyar Roncskutató Egyesület hivatalos Facebook oldala. Érdekes fényképek és videók várják a roncskutatás iránt érdeklődőket."
https://www.facebook.com/MagyarRoncskutatoEgyesulet
roncskutatok.hu
www.metaldetector.hu
- Goldfinger
- Hadnagy
- Hozzászólások: 59
- Csatlakozott: 2016. február 10., szerda 20:02
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
TikTok:Feri írta: ↑2025. február 17., hétfő 13:11"Sziasztok!
Elindult a Magyar Roncskutató Egyesület hivatalos Facebook oldala. Érdekes fényképek és videók várják a roncskutatás iránt érdeklődőket."
https://www.facebook.com/MagyarRoncskutatoEgyesulet
roncskutatok.hu
480146135_122101860320765871_3926763058431024018_n.jpg
https://www.tiktok.com/@magyarroncskuta ... mD4ha&_r=1
-
- Lengető
- Hozzászólások: 3
- Csatlakozott: 2023. szeptember 4., hétfő 17:23
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Szerintem egy Hs-129 gép lesz ami elégett. Az a tekercses alkatrész meg az Mg151/20 gépágyú felhúzó motorja lesz.
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Köszönöm a segítséget. A szelephimba miatt én is titokban erre a típusra gondoltam. Egy részük francia Gnome--Rhone csillagmotorral épült. Ezért próbálkoztam itt is, meg a roncskutatáson is hátha valaki megerősíti a gyanúmat. Eddig ez az egyetlen válasz. Megyek ki tovább kutatni talán lesz még egyéb is.
-
- Lengető
- Hozzászólások: 3
- Csatlakozott: 2023. szeptember 4., hétfő 17:23
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Hát a roncson már nem vagyunk sokan akik tényleg roncsoznak.arcadiai írta: ↑2025. április 1., kedd 17:02Köszönöm a segítséget. A szelephimba miatt én is titokban erre a típusra gondoltam. Egy részük francia Gnome--Rhone csillagmotorral épült. Ezért próbálkoztam itt is, meg a roncskutatáson is hátha valaki megerősíti a gyanúmat. Eddig ez az egyetlen válasz. Megyek ki tovább kutatni talán lesz még egyéb is.
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Gondolom ezért is ilyen ''döcögős,, az azonosítás. Én továbbra is próbálok újabb lezuhant gépeket találni, csak azonosítani nem mindig egyszerű a maradványokat. Ennek a kivételével eddig sikerült.
-
- Tizedes
- Hozzászólások: 13
- Csatlakozott: 2023. október 27., péntek 1:01
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Helló, ez se roncs, se hadszíntér, de kiránduláshoz jó anyag lehet 
(eredetileg a facen a "Bunkerek, tankok, repülők, helikopterek, haditechnikai eszközök" csoportba írtam ezt)
https://www.facebook.com/loncsos.lompos ... %2CO%2CP-R

(eredetileg a facen a "Bunkerek, tankok, repülők, helikopterek, haditechnikai eszközök" csoportba írtam ezt)
https://www.facebook.com/loncsos.lompos ... %2CO%2CP-R
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Privát csoportloncsos lompos írta: ↑2025. április 30., szerda 22:51Helló, ez se roncs, se hadszíntér, de kiránduláshoz jó anyag lehet
(eredetileg a facen a "Bunkerek, tankok, repülők, helikopterek, haditechnikai eszközök" csoportba írtam ezt)
https://www.facebook.com/loncsos.lompos ... %2CO%2CP-R

-
- Tizedes
- Hozzászólások: 13
- Csatlakozott: 2023. október 27., péntek 1:01
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Bocsánat! Igazából a tököm se ismeri ezt qurva facét, 2 bejegyzést tettem csak közzé a minap, de azt már látom, hogy egy kezelhetetlen bűzlő mocsár az egész szartenger felület... lehet hogy hagyom is a francba...
No, itt a szöveg:
A hidegháborús Déli Védelmi Rendszerről gyűjtögetem az anyagot egy ideje (hívják "Rákosi-vonalnak" vagy "Magyar-maginotnak", ez utóbbi kicsit fennhéjázós
Az 1952-55 között épült hidegháborús erődrendszerről van szó, amit a III nagy háborúra készülvén szovjet utasításra és szovjet irányítás mellett építettünk, hogy támogassuk az Európába benyomuló szovjet armada balszárnyát. Maga a rendszer kb. I világháborús katonai szinvonalat tükröz, nem kell stratégának lenni, hogy lássuk, a futóárkok és a beásott ágyúfedezékek nem sokat tehettek volna az imperialisták repülőgépes támadásai ellen.
A neten van több értelmes cikk is a témáról, csak dióhéjban írok róla:
1948 a Kominform Bukarestben elmarasztalta Jugoszláviát, mert az nem követi a bölcs Szovjetúnió útmutatásait. A jugókat ugye nem a SZU „szabadította” fel, nem tartoztak a direkt szovjet blokkhoz.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Kommunist ... od%C3%A1ja
1949 január, létrejön a KGST, Jugoszláviát elutasítják.
1949 ősz, a Kominform az agresszív imperialisták közé sorolja Jugoszláviát, a JU-MO diplomáciai kapcsolatok megszakadnak. „Aki nincs velünk, az ellenünk van”, ismerős szlogen.
1949 drótkerítések, aknazár telepítés a határon
1950 január 1. az ÁVO veszi át a határőrséget, az egyenruha után „zöld-ávónak” hívta a lakosság
1950 júniustól 15 km-es határsávot hoztak létre, lakossági igazolvánnyal, belépési engedéllyel.
1951 szovjet tanácsadókkal elkezdik a DVR terveinek kidolgozását.
1952 februártól kezdődött az építés. Amikor a paraszt a pult alól sem kapott semmit, akkor az éves költségvetésnek egy nagyon jól látható részét öntötték bele ebbe az ostobaságba.
https://mult-kor.hu/amikor-drotkerites- ... 630?pIdx=4
1953 márciusában meghal Nagy Sztalin, nyakunkba szakad az „enyhülés”
1955 június 15-ig folyt a rendszer építése.
1955 október, egyes elemek bontása megindul.
1956 márciustól országgyűlési határozat a rendszerről, intenzív bontás indul.
1956 május 31-ig volt jelen katonai őrség és karbantartás.
1956 december 31-ig a drótakadályokat, árkokat felszámolták, a kitermelt anyagokat átadták a tanácsoknak.
1957 július 31-ig az állandó jellegű létesítményeket átadták megőrzés és felhasználásra a terület gazdájának, tsz-eknek, tanácsoknak. A lakott területen lévő bunkereket több helyen elkezdték raktárnak, terménytárolónak használni.
1958 őszén döntés a DVR végleges felszámolásáról, a tanácsok számára kidolgozták a bontási utasítást, a kibontott anyagok kétharmadával a tanácsok rendelkeztek.
1961 végére a vasbeton építmények kivételével befejeződött a bontás.
1960-ban a határsáv mélység 15 kilométerről 8 kilométerre csökkent.
1965 május 1 hatállyal megszűnt a határsáv. (érdekes téma, hogy a határsáv hosszú elszigeteltsége hogyan hatott a déli falvak szegénységére, mindenesetre több ilyen faluban végigmenni szinte időutazás…)
1961-ben a felszámolás végén a nagyobb tömegű vasbeton létesítmények sorsát a földtulajdonos kezébe adták. Így bontogattak jópár óvóhelyet. Persze egy óvóhely lebontása az esetek túlnyomó többségében azt jelentette, hogy felszedték a födémet alkotó vasbeton gerendákat, leszerelték a vasajtókat és a terméskővel dúsított falakból kivertek annyi követ, amennyit tudtak (vagyis alig valamit, sok óvóhelyen látszik, hogy megkóstolták, de a 60-80 cm vastag terméskőbetonnak kézi erővel nem nagyon lehetett nekimenni) Mindenesetre a védelmi rendszer mentén jópár házban vannak ilyen kövek az alapban és még több ilyen gerenda, mint áthidaló.
A masszívabb vasbeton építmények (géppuskás, ágyús tüzelőállás fedezékek) lecsupaszítva, de többségében azóta is megvannak.
De hogy a hidegháborús bunkerek tulajdonjoga mások előtt is zavaros lehet, itt van két eset:
Két kunbajai vasgyűjtő mesélte: rájuk hívták a rendőrséget (valakinek gyanús volt a szántóföld közepén a két fickó) mikor egy tüzelőállás fedezékből kézi munkával bontották ki a vasúti síneket. Bevitték őket megfingatni, majd közölték velük, hogy nem követtek el bűncselekményt (?), de a kocsijukon azért találtak jópár problémát, ha már rabolta az idejüket a két pali.
Ugyanezt a két fickót később is igazoltatták, a kocsi teli volt frissen kibontott sínekkel. Ők elmondták őszintén, hogy mivel foglalkoznak, és a rendőr kis rádiózgatás után további jó utat kívánt (ez utóbbi talán a legbizarrabb eset...)
A Duna-Tisza táján mozogva begyűjtöttem (szinte) minden elérhetőt, az elvileg elérhető helyszínek kb. 98,5%-át elfogtam, néhány helyszínen valószínűleg fel sem épültek a jelzett objektumok, ezek sosem lettek meg. Nem várható már több találat, talán 2-3 véletlenszerű eset lehetne elvileg, tehát az érdemi bejárás készen van.
A térkép Nagylak és Baja közötti helyszíneket mutatja (Dunántúl nincs). A bunkerek nagyobb része megvan ma is ilyen vagy olyan állapotban. De elég sokat betemettek, elbontottak az évtizedek során, ezeknek a helyét is felhajtottam.
Látható, hogy a bunkerek zöme szántóföldön, erdőkben található, tehát szabadon megközelíthető. Egytizedük egyértelműen aktív magánterületen fekszik, kertben, portán áll, ezeket nyilván nem lehet megtekinteni. (tanyavilágban a bizalmatlanságot amúgy is néha harapni lehet... persze megvannak az okai ennek is a két hetes rend országában…)
Az útpont nevében a "hiányzó" utal rá, hogy a helyszínen már nincs meg a bunker. Több módon ki lehetett silabizálni hol volt a pontos helye: bontási törmelékből, kövekből, betondarabokról, a feltételezett helyszínen észlelhető mélyedést találva vagy a légifotókon a talaj megváltozott szerkezetéből eséllyel lehet következtetni a helyszínre és persze a fentrol.hu páratlanul értékes anyagait böngészve (illetve persze a régi honvédségi anyagokból, ezeket még össze kellene szerveznem…) A bolygatott talajban megváltozik a helyi vízháztartás és ez hosszú időn keresztül kihat a gabonák fejlődésére, május környéki légifotókon szerencsés esetben néha meg lehet találni az árkok nyomait a szántókon.
A bunkerbontási sport a kétezres években is létezik, a Gugli Földet nézegetve látható, hogy az utóbbi években is eltünt néhány a szántóföldekről és beruházásoknál is bontottak párat, pl. mórahalmi elkerülő út, röszkei kínai vasút vagy a szerb gázvezeték építésnél.
A "járható" szóval jelöltem, amik valamilyen szinten épen maradtak és be is lehet jutni. A "romos" pedig valamilyen szinten viharvert vagy betemetett építményt jelöl, néhányszor ide vettem azt is, amit az erős növényzet miatt nem lehetett megközelíteni.
A térképen összesen 949 db helyszín szerepel, ebből 196 mára hiányzó bunker és 101 fekszik magánterületen (a jegyzeteimbe csúszhatott minimális hiba, de az arányok ezek és bejárás kezdete óta történt változások sincsenek 100%-ban frissítve)
A többi között 12 db vezetési pont is megtalálható a térképen, ezek kisebb számú bunkercsoportok, jellemzően egy vagy több föld alatti óvóhely + figyelőbunker kombináció (az útpont nevében a 600-as kezdetűek)
A védelmi rendszer lebontása után a géppuska és figyelő kupolákat, harckocsi akadály prizmákat a honvédség lerakatokba gyűjtötte. A lerakatok egy részét később elszállították pl. gyakorlóterekre, de ezek részben még megtalálhatóak eredeti helyükön, ezeket mutatja a következő útpont-gyűjtemény, amiben 25 lerakat helyszíne szerepel. A lerakatok körzetében sokszor csak 1-1 kupola található, de néhányszor komolyabb mennyiség is látható.
Az "egyebek" nevű pontgyűjtemény a „futottak még” helyszíneké, a kirándulások közben horogra akadt futóárkok, gödrök, szórványos géppuska/figyelő kupolák, betondarabok szerepelnek.
Ugyan semmilyen lényegi katonai tevékenység nem folyt a DVR helyszíneken, a rendszert teljesen ki sem építették, viszont felfedező túrának így is jók
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Megnéztem cimkékkel is, zavarosabb így…
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
És néhány kép arról, hogy miket lehet felhajtani a DVR maradványaiból. A sok tető nélküli "csontváz" óvóhely födéme vasbeton gerendákból készült, ezeket a helyi lakosság sok helyen felszedte, amikor a Honvédség felhagyott a rendszer fenntartásával.
Google Photos:
https://photos.app.goo.gl/uwwGz2CoRR4bqEnU7
No, itt a szöveg:
A hidegháborús Déli Védelmi Rendszerről gyűjtögetem az anyagot egy ideje (hívják "Rákosi-vonalnak" vagy "Magyar-maginotnak", ez utóbbi kicsit fennhéjázós

Az 1952-55 között épült hidegháborús erődrendszerről van szó, amit a III nagy háborúra készülvén szovjet utasításra és szovjet irányítás mellett építettünk, hogy támogassuk az Európába benyomuló szovjet armada balszárnyát. Maga a rendszer kb. I világháborús katonai szinvonalat tükröz, nem kell stratégának lenni, hogy lássuk, a futóárkok és a beásott ágyúfedezékek nem sokat tehettek volna az imperialisták repülőgépes támadásai ellen.
A neten van több értelmes cikk is a témáról, csak dióhéjban írok róla:
1948 a Kominform Bukarestben elmarasztalta Jugoszláviát, mert az nem követi a bölcs Szovjetúnió útmutatásait. A jugókat ugye nem a SZU „szabadította” fel, nem tartoztak a direkt szovjet blokkhoz.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Kommunist ... od%C3%A1ja
1949 január, létrejön a KGST, Jugoszláviát elutasítják.
1949 ősz, a Kominform az agresszív imperialisták közé sorolja Jugoszláviát, a JU-MO diplomáciai kapcsolatok megszakadnak. „Aki nincs velünk, az ellenünk van”, ismerős szlogen.
1949 drótkerítések, aknazár telepítés a határon
1950 január 1. az ÁVO veszi át a határőrséget, az egyenruha után „zöld-ávónak” hívta a lakosság
1950 júniustól 15 km-es határsávot hoztak létre, lakossági igazolvánnyal, belépési engedéllyel.
1951 szovjet tanácsadókkal elkezdik a DVR terveinek kidolgozását.
1952 februártól kezdődött az építés. Amikor a paraszt a pult alól sem kapott semmit, akkor az éves költségvetésnek egy nagyon jól látható részét öntötték bele ebbe az ostobaságba.
https://mult-kor.hu/amikor-drotkerites- ... 630?pIdx=4
1953 márciusában meghal Nagy Sztalin, nyakunkba szakad az „enyhülés”
1955 június 15-ig folyt a rendszer építése.
1955 október, egyes elemek bontása megindul.
1956 márciustól országgyűlési határozat a rendszerről, intenzív bontás indul.
1956 május 31-ig volt jelen katonai őrség és karbantartás.
1956 december 31-ig a drótakadályokat, árkokat felszámolták, a kitermelt anyagokat átadták a tanácsoknak.
1957 július 31-ig az állandó jellegű létesítményeket átadták megőrzés és felhasználásra a terület gazdájának, tsz-eknek, tanácsoknak. A lakott területen lévő bunkereket több helyen elkezdték raktárnak, terménytárolónak használni.
1958 őszén döntés a DVR végleges felszámolásáról, a tanácsok számára kidolgozták a bontási utasítást, a kibontott anyagok kétharmadával a tanácsok rendelkeztek.
1961 végére a vasbeton építmények kivételével befejeződött a bontás.
1960-ban a határsáv mélység 15 kilométerről 8 kilométerre csökkent.
1965 május 1 hatállyal megszűnt a határsáv. (érdekes téma, hogy a határsáv hosszú elszigeteltsége hogyan hatott a déli falvak szegénységére, mindenesetre több ilyen faluban végigmenni szinte időutazás…)
1961-ben a felszámolás végén a nagyobb tömegű vasbeton létesítmények sorsát a földtulajdonos kezébe adták. Így bontogattak jópár óvóhelyet. Persze egy óvóhely lebontása az esetek túlnyomó többségében azt jelentette, hogy felszedték a födémet alkotó vasbeton gerendákat, leszerelték a vasajtókat és a terméskővel dúsított falakból kivertek annyi követ, amennyit tudtak (vagyis alig valamit, sok óvóhelyen látszik, hogy megkóstolták, de a 60-80 cm vastag terméskőbetonnak kézi erővel nem nagyon lehetett nekimenni) Mindenesetre a védelmi rendszer mentén jópár házban vannak ilyen kövek az alapban és még több ilyen gerenda, mint áthidaló.
A masszívabb vasbeton építmények (géppuskás, ágyús tüzelőállás fedezékek) lecsupaszítva, de többségében azóta is megvannak.
De hogy a hidegháborús bunkerek tulajdonjoga mások előtt is zavaros lehet, itt van két eset:
Két kunbajai vasgyűjtő mesélte: rájuk hívták a rendőrséget (valakinek gyanús volt a szántóföld közepén a két fickó) mikor egy tüzelőállás fedezékből kézi munkával bontották ki a vasúti síneket. Bevitték őket megfingatni, majd közölték velük, hogy nem követtek el bűncselekményt (?), de a kocsijukon azért találtak jópár problémát, ha már rabolta az idejüket a két pali.
Ugyanezt a két fickót később is igazoltatták, a kocsi teli volt frissen kibontott sínekkel. Ők elmondták őszintén, hogy mivel foglalkoznak, és a rendőr kis rádiózgatás után további jó utat kívánt (ez utóbbi talán a legbizarrabb eset...)
A Duna-Tisza táján mozogva begyűjtöttem (szinte) minden elérhetőt, az elvileg elérhető helyszínek kb. 98,5%-át elfogtam, néhány helyszínen valószínűleg fel sem épültek a jelzett objektumok, ezek sosem lettek meg. Nem várható már több találat, talán 2-3 véletlenszerű eset lehetne elvileg, tehát az érdemi bejárás készen van.
A térkép Nagylak és Baja közötti helyszíneket mutatja (Dunántúl nincs). A bunkerek nagyobb része megvan ma is ilyen vagy olyan állapotban. De elég sokat betemettek, elbontottak az évtizedek során, ezeknek a helyét is felhajtottam.
Látható, hogy a bunkerek zöme szántóföldön, erdőkben található, tehát szabadon megközelíthető. Egytizedük egyértelműen aktív magánterületen fekszik, kertben, portán áll, ezeket nyilván nem lehet megtekinteni. (tanyavilágban a bizalmatlanságot amúgy is néha harapni lehet... persze megvannak az okai ennek is a két hetes rend országában…)
Az útpont nevében a "hiányzó" utal rá, hogy a helyszínen már nincs meg a bunker. Több módon ki lehetett silabizálni hol volt a pontos helye: bontási törmelékből, kövekből, betondarabokról, a feltételezett helyszínen észlelhető mélyedést találva vagy a légifotókon a talaj megváltozott szerkezetéből eséllyel lehet következtetni a helyszínre és persze a fentrol.hu páratlanul értékes anyagait böngészve (illetve persze a régi honvédségi anyagokból, ezeket még össze kellene szerveznem…) A bolygatott talajban megváltozik a helyi vízháztartás és ez hosszú időn keresztül kihat a gabonák fejlődésére, május környéki légifotókon szerencsés esetben néha meg lehet találni az árkok nyomait a szántókon.
A bunkerbontási sport a kétezres években is létezik, a Gugli Földet nézegetve látható, hogy az utóbbi években is eltünt néhány a szántóföldekről és beruházásoknál is bontottak párat, pl. mórahalmi elkerülő út, röszkei kínai vasút vagy a szerb gázvezeték építésnél.
A "járható" szóval jelöltem, amik valamilyen szinten épen maradtak és be is lehet jutni. A "romos" pedig valamilyen szinten viharvert vagy betemetett építményt jelöl, néhányszor ide vettem azt is, amit az erős növényzet miatt nem lehetett megközelíteni.
A térképen összesen 949 db helyszín szerepel, ebből 196 mára hiányzó bunker és 101 fekszik magánterületen (a jegyzeteimbe csúszhatott minimális hiba, de az arányok ezek és bejárás kezdete óta történt változások sincsenek 100%-ban frissítve)
A többi között 12 db vezetési pont is megtalálható a térképen, ezek kisebb számú bunkercsoportok, jellemzően egy vagy több föld alatti óvóhely + figyelőbunker kombináció (az útpont nevében a 600-as kezdetűek)
A védelmi rendszer lebontása után a géppuska és figyelő kupolákat, harckocsi akadály prizmákat a honvédség lerakatokba gyűjtötte. A lerakatok egy részét később elszállították pl. gyakorlóterekre, de ezek részben még megtalálhatóak eredeti helyükön, ezeket mutatja a következő útpont-gyűjtemény, amiben 25 lerakat helyszíne szerepel. A lerakatok körzetében sokszor csak 1-1 kupola található, de néhányszor komolyabb mennyiség is látható.
Az "egyebek" nevű pontgyűjtemény a „futottak még” helyszíneké, a kirándulások közben horogra akadt futóárkok, gödrök, szórványos géppuska/figyelő kupolák, betondarabok szerepelnek.
Ugyan semmilyen lényegi katonai tevékenység nem folyt a DVR helyszíneken, a rendszert teljesen ki sem építették, viszont felfedező túrának így is jók

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Megnéztem cimkékkel is, zavarosabb így…
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
És néhány kép arról, hogy miket lehet felhajtani a DVR maradványaiból. A sok tető nélküli "csontváz" óvóhely födéme vasbeton gerendákból készült, ezeket a helyi lakosság sok helyen felszedte, amikor a Honvédség felhagyott a rendszer fenntartásával.
Google Photos:
https://photos.app.goo.gl/uwwGz2CoRR4bqEnU7
- PanzerShrek
- Lengető
- Hozzászólások: 8
- Csatlakozott: 2019. június 25., kedd 13:13
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Ez szép volt! Köszönöm!loncsos lompos írta: ↑2025. május 1., csütörtök 16:56Bocsánat! Igazából a tököm se ismeri ezt qurva facét, 2 bejegyzést tettem csak közzé a minap, de azt már látom, hogy egy kezelhetetlen bűzlő mocsár az egész szartenger felület... lehet hogy hagyom is a francba...
No, itt a szöveg:
A hidegháborús Déli Védelmi Rendszerről gyűjtögetem az anyagot egy ideje (hívják "Rákosi-vonalnak" vagy "Magyar-maginotnak", ez utóbbi kicsit fennhéjázós
Az 1952-55 között épült hidegháborús erődrendszerről van szó, amit a III nagy háborúra készülvén szovjet utasításra és szovjet irányítás mellett építettünk, hogy támogassuk az Európába benyomuló szovjet armada balszárnyát. Maga a rendszer kb. I világháborús katonai szinvonalat tükröz, nem kell stratégának lenni, hogy lássuk, a futóárkok és a beásott ágyúfedezékek nem sokat tehettek volna az imperialisták repülőgépes támadásai ellen.
A neten van több értelmes cikk is a témáról, csak dióhéjban írok róla:
1948 a Kominform Bukarestben elmarasztalta Jugoszláviát, mert az nem követi a bölcs Szovjetúnió útmutatásait. A jugókat ugye nem a SZU „szabadította” fel, nem tartoztak a direkt szovjet blokkhoz.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Kommunist ... od%C3%A1ja
1949 január, létrejön a KGST, Jugoszláviát elutasítják.
1949 ősz, a Kominform az agresszív imperialisták közé sorolja Jugoszláviát, a JU-MO diplomáciai kapcsolatok megszakadnak. „Aki nincs velünk, az ellenünk van”, ismerős szlogen.
1949 drótkerítések, aknazár telepítés a határon
1950 január 1. az ÁVO veszi át a határőrséget, az egyenruha után „zöld-ávónak” hívta a lakosság
1950 júniustól 15 km-es határsávot hoztak létre, lakossági igazolvánnyal, belépési engedéllyel.
1951 szovjet tanácsadókkal elkezdik a DVR terveinek kidolgozását.
1952 februártól kezdődött az építés. Amikor a paraszt a pult alól sem kapott semmit, akkor az éves költségvetésnek egy nagyon jól látható részét öntötték bele ebbe az ostobaságba.
https://mult-kor.hu/amikor-drotkerites- ... 630?pIdx=4
1953 márciusában meghal Nagy Sztalin, nyakunkba szakad az „enyhülés”
1955 június 15-ig folyt a rendszer építése.
1955 október, egyes elemek bontása megindul.
1956 márciustól országgyűlési határozat a rendszerről, intenzív bontás indul.
1956 május 31-ig volt jelen katonai őrség és karbantartás.
1956 december 31-ig a drótakadályokat, árkokat felszámolták, a kitermelt anyagokat átadták a tanácsoknak.
1957 július 31-ig az állandó jellegű létesítményeket átadták megőrzés és felhasználásra a terület gazdájának, tsz-eknek, tanácsoknak. A lakott területen lévő bunkereket több helyen elkezdték raktárnak, terménytárolónak használni.
1958 őszén döntés a DVR végleges felszámolásáról, a tanácsok számára kidolgozták a bontási utasítást, a kibontott anyagok kétharmadával a tanácsok rendelkeztek.
1961 végére a vasbeton építmények kivételével befejeződött a bontás.
1960-ban a határsáv mélység 15 kilométerről 8 kilométerre csökkent.
1965 május 1 hatállyal megszűnt a határsáv. (érdekes téma, hogy a határsáv hosszú elszigeteltsége hogyan hatott a déli falvak szegénységére, mindenesetre több ilyen faluban végigmenni szinte időutazás…)
1961-ben a felszámolás végén a nagyobb tömegű vasbeton létesítmények sorsát a földtulajdonos kezébe adták. Így bontogattak jópár óvóhelyet. Persze egy óvóhely lebontása az esetek túlnyomó többségében azt jelentette, hogy felszedték a födémet alkotó vasbeton gerendákat, leszerelték a vasajtókat és a terméskővel dúsított falakból kivertek annyi követ, amennyit tudtak (vagyis alig valamit, sok óvóhelyen látszik, hogy megkóstolták, de a 60-80 cm vastag terméskőbetonnak kézi erővel nem nagyon lehetett nekimenni) Mindenesetre a védelmi rendszer mentén jópár házban vannak ilyen kövek az alapban és még több ilyen gerenda, mint áthidaló.
A masszívabb vasbeton építmények (géppuskás, ágyús tüzelőállás fedezékek) lecsupaszítva, de többségében azóta is megvannak.
De hogy a hidegháborús bunkerek tulajdonjoga mások előtt is zavaros lehet, itt van két eset:
Két kunbajai vasgyűjtő mesélte: rájuk hívták a rendőrséget (valakinek gyanús volt a szántóföld közepén a két fickó) mikor egy tüzelőállás fedezékből kézi munkával bontották ki a vasúti síneket. Bevitték őket megfingatni, majd közölték velük, hogy nem követtek el bűncselekményt (?), de a kocsijukon azért találtak jópár problémát, ha már rabolta az idejüket a két pali.
Ugyanezt a két fickót később is igazoltatták, a kocsi teli volt frissen kibontott sínekkel. Ők elmondták őszintén, hogy mivel foglalkoznak, és a rendőr kis rádiózgatás után további jó utat kívánt (ez utóbbi talán a legbizarrabb eset...)
A Duna-Tisza táján mozogva begyűjtöttem (szinte) minden elérhetőt, az elvileg elérhető helyszínek kb. 98,5%-át elfogtam, néhány helyszínen valószínűleg fel sem épültek a jelzett objektumok, ezek sosem lettek meg. Nem várható már több találat, talán 2-3 véletlenszerű eset lehetne elvileg, tehát az érdemi bejárás készen van.
A térkép Nagylak és Baja közötti helyszíneket mutatja (Dunántúl nincs). A bunkerek nagyobb része megvan ma is ilyen vagy olyan állapotban. De elég sokat betemettek, elbontottak az évtizedek során, ezeknek a helyét is felhajtottam.
Látható, hogy a bunkerek zöme szántóföldön, erdőkben található, tehát szabadon megközelíthető. Egytizedük egyértelműen aktív magánterületen fekszik, kertben, portán áll, ezeket nyilván nem lehet megtekinteni. (tanyavilágban a bizalmatlanságot amúgy is néha harapni lehet... persze megvannak az okai ennek is a két hetes rend országában…)
Az útpont nevében a "hiányzó" utal rá, hogy a helyszínen már nincs meg a bunker. Több módon ki lehetett silabizálni hol volt a pontos helye: bontási törmelékből, kövekből, betondarabokról, a feltételezett helyszínen észlelhető mélyedést találva vagy a légifotókon a talaj megváltozott szerkezetéből eséllyel lehet következtetni a helyszínre és persze a fentrol.hu páratlanul értékes anyagait böngészve (illetve persze a régi honvédségi anyagokból, ezeket még össze kellene szerveznem…) A bolygatott talajban megváltozik a helyi vízháztartás és ez hosszú időn keresztül kihat a gabonák fejlődésére, május környéki légifotókon szerencsés esetben néha meg lehet találni az árkok nyomait a szántókon.
A bunkerbontási sport a kétezres években is létezik, a Gugli Földet nézegetve látható, hogy az utóbbi években is eltünt néhány a szántóföldekről és beruházásoknál is bontottak párat, pl. mórahalmi elkerülő út, röszkei kínai vasút vagy a szerb gázvezeték építésnél.
A "járható" szóval jelöltem, amik valamilyen szinten épen maradtak és be is lehet jutni. A "romos" pedig valamilyen szinten viharvert vagy betemetett építményt jelöl, néhányszor ide vettem azt is, amit az erős növényzet miatt nem lehetett megközelíteni.
A térképen összesen 949 db helyszín szerepel, ebből 196 mára hiányzó bunker és 101 fekszik magánterületen (a jegyzeteimbe csúszhatott minimális hiba, de az arányok ezek és bejárás kezdete óta történt változások sincsenek 100%-ban frissítve)
A többi között 12 db vezetési pont is megtalálható a térképen, ezek kisebb számú bunkercsoportok, jellemzően egy vagy több föld alatti óvóhely + figyelőbunker kombináció (az útpont nevében a 600-as kezdetűek)
A védelmi rendszer lebontása után a géppuska és figyelő kupolákat, harckocsi akadály prizmákat a honvédség lerakatokba gyűjtötte. A lerakatok egy részét később elszállították pl. gyakorlóterekre, de ezek részben még megtalálhatóak eredeti helyükön, ezeket mutatja a következő útpont-gyűjtemény, amiben 25 lerakat helyszíne szerepel. A lerakatok körzetében sokszor csak 1-1 kupola található, de néhányszor komolyabb mennyiség is látható.
Az "egyebek" nevű pontgyűjtemény a „futottak még” helyszíneké, a kirándulások közben horogra akadt futóárkok, gödrök, szórványos géppuska/figyelő kupolák, betondarabok szerepelnek.
Ugyan semmilyen lényegi katonai tevékenység nem folyt a DVR helyszíneken, a rendszert teljesen ki sem építették, viszont felfedező túrának így is jók
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Megnéztem cimkékkel is, zavarosabb így…
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
És néhány kép arról, hogy miket lehet felhajtani a DVR maradványaiból. A sok tető nélküli "csontváz" óvóhely födéme vasbeton gerendákból készült, ezeket a helyi lakosság sok helyen felszedte, amikor a Honvédség felhagyott a rendszer fenntartásával.
Google Photos:
https://photos.app.goo.gl/uwwGz2CoRR4bqEnU7
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Akkoriba Jugoszláviában már a sokadik szovjet ügynököt kapták el, akiket Sztálin küldött Tito megölésére. Megüzenték a paranoiás Sztálinnak, hogy ha nem hagyja ezt abba, ők is küldenek merénylőt őhozzá. Aki lehet, hogy sikerrel is jár. Abbahagyta.
Egyébként volt ahol az ilyen bunkerbe egy Panzer tornyát építettek be. Azokat akkoriban még ócskavas és tüzérségi célpont formájában hasznosítottak, nem számítottak értéknek. A 2000-es évekre nagyon nagy érték lett még egy ilyen torony is.
Egyébként volt ahol az ilyen bunkerbe egy Panzer tornyát építettek be. Azokat akkoriban még ócskavas és tüzérségi célpont formájában hasznosítottak, nem számítottak értéknek. A 2000-es évekre nagyon nagy érték lett még egy ilyen torony is.
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Számos újság ír róla, mert ez nagy szenzáció.
https://www.feol.hu/helyi-kozelet/2025/ ... errel-jart
https://www.feol.hu/helyi-kozelet/2025/ ... errel-jart
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Nagyon jó írás! a facéra ha nem is teljesen kár kitenni, de nem nagyon becsülik az értelmes dolgokat. Én csak nézem, de most már sose írok.loncsos lompos írta: ↑2025. május 1., csütörtök 16:56Bocsánat! Igazából a tököm se ismeri ezt qurva facét, 2 bejegyzést tettem csak közzé a minap, de azt már látom, hogy egy kezelhetetlen bűzlő mocsár az egész szartenger felület... lehet hogy hagyom is a francba...
Ez a nemrég a huszárok iratanyagát megtaláló Szebenyiék hadtörténeti oldala, ha valaki még nem ismerné.
https://www.hadtortenet.hu
- Goldfinger
- Hadnagy
- Hozzászólások: 59
- Csatlakozott: 2016. február 10., szerda 20:02
- Status: Offline
-
- Lengető
- Hozzászólások: 5
- Csatlakozott: 2023. május 9., kedd 6:02
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Mohácsi csata helyén talált, huzagolt csövű fegyverből való lövedék.
Valóban lehet akár a csata idején kilőtt golyó is.

Valóban lehet akár a csata idején kilőtt golyó is.

-
- Lengető
- Hozzászólások: 5
- Csatlakozott: 2023. május 9., kedd 6:02
- Status: Offline
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
A videó szerintem nagyon érdekes! https://www.youtube.com/watch?v=_PLnJu-RwMUPentathlon írta: ↑2025. június 24., kedd 15:02Mohácsi csata helyén talált, huzagolt csövű fegyverből való lövedék.![]()
Valóban lehet akár a csata idején kilőtt golyó is.![]()
mohácsi.png
Re: Roncskutatás / Hadszíntér-kutatás
Szedtem pár ilyen ólon skulót, de azt hittem, a 19. sz. előtt nem voltak. Akkor felül kell vizsgálni őket.
Leck Mich Im Arsch 
